Limits on cosmic chiral vortons

C. J. A. P. Martins, E. P. S. Shellard

We study chiral vorton production for Witten-type superconducting string models in the context of a recently developed analytic formalism. We delineate three distinct scenarios: First, a low energy regime (including the electroweak scale) where vortons can be a source of dark matter. Secondly, an intermediate energy regime where the vorton density is too high to be compatible with the standard cosmology (thereby excluding these models). Finally, a high energy regime (including the GUT scale) in which no vortons are expected to form. The vorton density is most sensitive to the order of the string-forming phase transition and relatively insensitive to the current-forming transition. For a second-order string transition, vorton production is cosmologically disastrous for the range 10−28 ≲ Gμ ≲ 10−10 (105 GeV ≲ Tc ≲ 1014 GeV), while for the first-order case we can only exclude 10−20 ≲ Gμ ≲ 10−14 (109 GeV ≲ Tc ≲ 1012 GeV). We provide a fitting formula which summarises our results.

Physics Letters B
Volume 445, Página 43