Stellar luminosities and radio structures of radio sources

E. Vardoulaki

We present a near-infrared (K-band) study of two independent radio-source samples, the > 100 mJy 151-MHz radio-selected TOO at z ~ 1.25 and the > 2 mJy 1.4-GHz radio-selected SXDS radio sources at z ~ 1.1, and compare them to other samples from literature. We find that nearly all radio-luminous sources are associated with massive galaxies (~ 4 L* with a Gaussian spread of ~ 2 L*). There is a subtle correlation between location in this spread and radio luminosity understandable in the context of models in which radio luminosity reflects energy input into lobes via jets powered by processes associated with black hole accretion, with Eddington-limited accretion rate, black hole spin and radio source environment as the key cosmically-varying parameters. At all z, there is an additional sub-population of radio sources associated with sub-L* (non-massive) galaxies. They have jets confined to their host galaxies, at least some of which are well known Seyferts. Sources with extended FRI radio structures can, rarely, exceed the radio luminosities associated with the FRI/FRII break.

10th Hellenic Astronomical Conference, Proceedings of the conference held at Ioannina
(Eds.) I. Papadakis, A. Anastasiadis

Hellenic Astronomical Society